Centre de documentació / Cicles

Rafael Moneo.

Una passió insaciable pel coneixement.

Francisco Gonzalez de Canales Ruiz

El Centre de documentació de la Fundació Arquia compta amb una àmplia col·lecció audiovisual vinculada a l'arquitecte Rafael Moneo. La videoteca disposa d'un nombre significatiu de xerrades que l'arquitecte ha ofert sobre la seva obra més recent, principalment la construïda a partir del segle XXI.

Són també destacables les conferències ofertes sobre edificis d'especial repercussió en la seva carrera, i sobretot, aquells vinculats a Madrid, com Bankinter, Thyssen, Atocha o El Prado, presents a la col·lecció gràcies als fons compartits amb la Fundación COAM del Col·legi d'Arquitectes de Madrid. Dins dels documents que abasten retrospectivament l'obra completa de l'arquitecte, cal destacar les entrevistes fetes per Luis Fernández-Galiano l'any 2013, on es repassen les principals fites de la seva carrera arquitectònica, o la conversa amb Antonio San José a la Fundación March l'any 2011. També és rellevant la conferència que Moneo va presentar a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Corunya amb motiu de la inauguració el 2013 de l'exposició Rafael Moneo: Una reflexió teòrica des de la professió. Materials d'arxiu (1961-2013), i que ofereix un ampli panorama sobre la seva obra, amb especial èmfasi en la importància que hi té el dibuix.

Al marge d'aquestes xerrades o converses ofertes per l'arquitecte i de la seva participació en presentacions i taules rodones, hi ha documents audiovisuals en què les obres de Moneo les analitzen tercers de forma crítica. Entre aquests, hi ha l'episodi que dedica Luis Fernández-Galiano al Museu Nacional d'Art Romà de Mèrida en el seu cicle L'arquitectura a Espanya. De la transició a la incertesa, de 2017. Igualment, una de les aportacions més importants al respecte és el llibre Consideraciones sobre l'obra de Rafael Moneo (2019), que recull apunts crítics sobre diferents períodes de l'obra de Moneo fets per Stan Allen, Antón Capitel, Francesco Dal Co, Carmén Diez, María Teresa Muñoz, Josep Quetglas, Nicholas Ray, Luis Rojo i Gabriel Ruiz Cabrero i que van tenir lloc amb motiu de les xerrades ofertes sobre l'arquitecte per aquests autors al Museu Thyssen-Bornemisza l'any 2017. El documental Rafael Moneo: Coraje y convicción, emès per la televisió espanyola l'any 2003, dins del programa Elogio de la Luz, tancaria aquest conjunt de documents sobre l'autor.

La col·lecció del Centre de documentació de la Fundació Arquia no deixa tampoc de banda la faceta com a crític i docent que Moneo ha desenvolupat al llarg de la seva carrera. Dues aportacions rellevants al respecte es troben a les xerrades que l'arquitecte va oferir sobre la tipologia a Alvar Aalto o a La Arquitectura Americana de los Años Ochenta, el 1981 i 1988 respectivament. Ambdues conferències van tenir lloc a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona i estan disponibles al Centre de Documentació gràcies a la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya. També es pot incloure en aquest apartat l'entrevista en què l'arquitecte glossa l'obra del mestre danès Jørn Utzon, que va col·laborar amb Moneo a principis dels anys 60. Finalment, dins d'aquesta faceta crítica, el Centre compta amb els pròlegs que l'arquitecte ha escrit sobre tesis publicades per la Fundació Arquia, com Tránsitos de la Forma, d'Enrique de Teresa, on s'analitza l'obra d'arquitectes especialment estudiats per Moneo (com Siza o Stirling), o Lección de Ruinas, d'Alberto Ustarroz, on es desenvolupa l'interès de Moneo per la presència de l'arquitectura antiga dins de la modernitat.

Francisco González de Canales

Arquitecte
ETS A - Sevilla - US
SEVILLA | ESPANYA

El Nuevo Prado, dos experiencias
[encuentro en el auditorio del Museo del Prado, 7 de octubre de 2008] / Rafael Moneo y Antonio López
Rafael Moneo en diálogo con Antonio San José
Rafael Moneo
Una reflexión teórica desde la reflexión
Recurso CD
El Museo de Arte Romano de Mérida.
Los símbolos del cambio (1982-1996)
Recurso CD
El futur de l'Òpera de Sydney
Conferència de Rafael Moneo :exposició i conferències Utzon