Cicles i esdeveniments Esdeveniments / Congressos

Cicles Pla Estratègic Metropolità de Barcelona

Cicle PEMB: Metròpoli intel·ligent

Diem «intel·ligent» a una visió de la regió metropolitana de Barcelona, ​​l'àmbit territorial del procés Barcelona Demà, que entén la intel·ligència com la capacitat d'activar a favor del progrès comú els diferents talents continguts en la diversitat de persones i institucions que formen part, amb la cultura, en senti ampli, com a substrat que aglutina coneixement, tecnologia i habilitats per crear sabers compartits. En definitiva, una metròpolis vital i diversa que posa en relleu la cultura, la investigació i l'ús ètic de la tecnologia com a eixos fonamentals per al seu desenvolupament.

L'objectiu fonamental de la jornada és situar els temes i l'enfocament de cada un dels tres àmbits en què s'ha desglossat per a la temàtica de la metròpoli intel·ligent i establir un debat sobre els reptes identificats en cada àmbit a partir d'un conjunt de preguntes-guia. La finalitat última del debat és doble: verificar que els reptes clau hagin estat aconseguits (i si n'hi ha d'altres, identifiqueu-los), i començar a aflorar missions i projectes concrets que poden ésser útils per aconseguir els diferents reptes.

Els tres blocs temàtics o àmbits identificats per a la metròpoli intel·ligent són:

1. Innovació i cerca.

Una regió metropolitana innovadora és un centre de generació, intercanvi de coneixement i saber expert, i experimentació, i a la vegada una plataforma de nous productes i serveis. D'altra banda, la metròpolis ha de ser capaç d'innovar de manera intel·ligent, prioritzant les accions clau per a un desenvolupament sostenible. Cal que la metròpolis disposi de mecanismes per impulsar projectes i accions innovadores que estiguin enfocades a trobar solucions eficaces als grans reptes a què s'enfronta, com la protecció de la salut de les persones, l'emergència climàtica o les desigualtats socials. I cal enfortir les iniciatives encaminades a proveir la ciutadania amb els coneixements i les competències necessàries per a participar en els processos d'innovació i gaudir plenament.

Humanisme tecnològic.

L'humanisme tecnològic és posar la tecnologia al servei de les persones per aconseguir que la metròpolis i les seves ciutats siguin cada vegada més saludables i equitatives. Sense control democràtic, els processos de digitalització es poden convertir en un accelerador de la vigilància ciutadana de l'ús que les grans corporacions fan de les dades personals que nosaltres disseminem sovint sense ser conscients. L'humanisme tecnològic és una aposta democràtica davant aquesta amenaça, promovent la reflexió sobre el paper del subjecte i els seus drets digitals i actua en defensa de la seva llibertat a la societat de la Quarta Revolució Industrial.

3. Cultura / es i coneixement.

La cultura és el substrat i l'eix de la identitat metropolitana, una eina que dota la ciutadania de l'esperit crític necessari per construir una metròpolis més justa, més solidària i més compromesa. Hi ha una visió de la cultura que l'entén com a contemplació d'un llegat antic, i una altra que la veu com una recopilació de fets interessants i curiosos, fins i tot com una forma d'oci. I la cultura són aquestes dues coses, però també i potser per sobre de tot, una experiència de coneixement que ens endinsa en les tradicions del passat que han configurat la nostra identitat i ens expliquen la raó de ser de la societat, esclarint el nostre pensament i empoderant-se d'aquesta manera com a ciutadania activa i perspicaç en un món en transformació on les fronteres entre art, humanitats i ciència estan cada vegada més i més difuminades.

El visionament dels presents audiovisuals en arquia/filmoteca és possible gràcies a la col·laboració i autorització del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona

Cultura metropolitana
[Debate Jornada Territorial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 3]
Cultura/es i coneixement
[Debate Jornada Inicial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 3]
Humanisme tecnològic
[Debate Jornada Inicial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 2]
Humanisme tecnològic
[Debate Jornada Territorial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 2]
Innovació i recerca
[Debate Jornada Inicial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 1]
Innovació i recerca
[Debate Jornada Territorial. Cicle Metròpoli Intel·ligent. Taula 1]
Què voldrà dir viure en una Metròpoli Intel·ligent l’any 2030?
[Diàlegs del futur amb Deba-t.org. Jornada inicial Cicle de la Metròpoli Intel·ligent]