VI FESTIVAL ARQUIA/PRÓXIMA 2018: PRÀCTIQUES RELLEVANTS

30 octubre 2018

El VI Festival arquia/próxima 2018: Pràctiques rellevants, va tenir lloc el 17 i 18 d'octubre de 2018 a Madrid, i va comptar amb l'assistència de prop de 300 persones.

El lema d'aquesta biennal PRÀCTIQUES RELLEVANTS definida pel comissari Iñaki Carnicero, convida a reflexionar sobre la paradoxa produïda per l'èxit internacional de l'arquitectura espanyola (Premi Pritzker 2017, Lleó d'Or a la Biennal de Venècia, lideratge d'arquitectes espanyols en estudis internacionals, així com de docents en escoles d'arquitectura punteres) que no es correspon amb el volum de producció arquitectònica d'aquests últims anys, però que, no obstant això, reflecteix un treball més rellevant que mai.

El dimecres 17 es va dur a terme un recorregut arquitectònic per la ciutat de Madrid, amb visites i trobades a Piscina Stella, Invernadero de Arganzuela, Matadero Madrid i el Goethe Institut. Comptem amb la col·laboració d'arquitectes la tasca internacional dels quals està vinculada al pensament i a la crítica, com Andreia García a Portugal, Gonzalo Herrero Delicado a Londres i Pola Mora a Xile. Podeu veure més informació, fotos i vídeos dels arquitectes i dels espais AQUÍ.

El dijous 18, a La Casa del Lector de Matadero, van tenir lloc les diferents taules rodones proposades pel comissari Iñaki Carnicero: La redefinició de la idea de context, La magnitud del que és petit, El conflicte com a oportunitat i Pensament operatiu, on el format espacial dissenyat sota les premisses de la proposta guanyadora del concurs específic que es va convocar a l'efecte va afavorir la participació dels assistents.

Hi van participar tant els membres del jurat Pilar Díaz, de Paisaje TransversalHéctor Fernández Elorza, Iñigo García de VAUMMMaría González, de Sol89, Montserrat Nogués, patrona i representant de la Fundación Arquia i Anna Puigjaner, de MAIO; com els moderadors de taula Ángel Martínez García-Posada, Jacobo García-Germán, José Juan Barba i Silvia Colmenares; com els seleccionats d'aquesta edició: deAbajoGarcía, Adrià Escolano, Estudio rellam, Juan Miguel Martínez, Nua Arquitectures, Serrano + Baquero, Rosa Gallardo, Gonzalo Gutiérrez, Joel Padrosa, Ander Rodríguez, Carmen Torres, Arqbag, Arquimaña, Arquitectura Expandida, Cornago & Sánchez, Eeestudio + Zuloark, After Belonging Agency, José Aragüez, Arquitectura a Contrapelo, Bartlebooth, Nomad Garden, Vilaplana & Vilaplana.

A la tarda, es va poder gaudir de la conferència d'Eduardo Souto de Moura, en la qual va descriure els seus últims projectes, i de la presentació del tema de la següent convocatòria d'arquia/becas a càrrec de Joao Carrilho da Graça

L'esdeveniment va concloure amb el lliurament de beques i de premis:

El Premi votació en línia, votat pels internautes, es va concedir a 'El guapo d'en Narcís'

El Premi Opinió, votat pels assistents a l'esdeveniment, es va lliurar a La Potocine - sala de cine comunitaria y autogestionada en Ciudad Bolívar.

El Premi Arquitectura del Festival es va lliurar a la proposta de Lema 'Plaza', de Neus Frontera. Podeu veure la proposta i el vídeo del muntatge AQUÍ.

El jurat ha concedit una menció especial a NUA Arquitectures per Rehabilitación y Ampliación de Talleres Gon-Car

El premi arquia/innova, dotat amb 3.000 euros, s'ha concedit a Bartlebooth. Plataforma de experimentos editoriales.

El premi arquia/próxima, dotat amb 15.000 euros, s'ha concedit a 'Si estas paredes hablasen. Reforma para un centro de estética.'

Podeu veure un resum de les 2 jornades al vídeo que acompanya aquesta publicació.

En breu publicarem els vídeos dels debats de les taules rodones, així com la resta d'activitats associades.

Més avall, podeu descarregar-vos l'acta del jurat, així com la recopilació dels impactes en premsa.